لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

بهترین سن برای یادگیری خوشنویسی

 

سن چه تاثیری بر روند یادگیری مهارت خوشنویسی  و زندگی افراد دارد؟

سن انسان تنها یک عدد نیست، در هر سنی انسان توانایی انجام برخی امور خاص را دارد که تا قبل از آن قادر به انجام آن نبوده است اما در مورد هنر زیبا نویسی سن یادگیری این مهارت بسیار پایین است زیرا بدلیل ارتباط بسیار نزدیک هنر خوشنویسی با مهارت نوشتن و خواندن، می توان سن شروع یادگیری این هنر را همزمان با یادگیری مهارت خواندن و نوشتن حروف و کلمات دانست.

                            یعنی پایان کلاس اول دبستان ویا نیمه پایانی این مرحله از آموزش او.

درحقیقت زمانی که کودک ما شکل حروف الفبا را بشناسد و بتواند با آنها کلمات ساده و با مفهوم بسازد می تواند شکل زیبا نویسی حروف و کلمات را نیز آموزش ببیند.

و اما این نکته که بهتر است از چه سنی زیبا نویسی را یاد بگیریم بسیار مورد سوال و ابهام است. در این مقاله سعی شده با ذکر تمام موارد مهم و حساس در مراحل رشد و تکامل فردی، به شما کمک کنیم تا در خصوص اقدام به فراگیری این هنر زیبا و کاربردی برای خود یا فرزند دلبندتان به بهترین نتیجه برسید.

همانطور که میدانید برای بیش از 90 درصد افراد، با امر نوشتن در تمام مراحل رشد از کلاس اول دبستان تا سال های پایانی عمر انسانی سر و کار داشته و افراد در سنین مختلف حداقل یک ساعت از تایم روزانه خود را صرف این کار می کنند.

بسیاری از ما در طول دوران تحصیل خود خط های متفاوتی را تجربه کرده ایم. از ابتدا که شروع به نوشتن کرده ایم با خطوط ساده و شکسته وکاملی از حروف و اتصالات را می نوشتیم و بعد به مرور زمان در سال های دوم و سوم بدلیل تبحر در نوشتن و اجباردر بالابردن سرعت نوشتن، شکل های حروف ما بصورت محاوره و حتی حذف بسیاری از حرکت های لازم وضروری تغییر پیدا کرد و این تغییر نامناسب باعث ایجاد بدخطی و حتی ناخوانا شدن دستخط ما انجامید و درمسیر زندگی خود بارها شاهد ضایع شدن حق خود در کسب نمرات در دوران تحصیل، کم شدن اعتماد به نفس در نوشتن نامه های تحصیلی و اداری و حتی مطالب روزانه گردید والبته که بصورت ناخودآگاه بر روی اعتماد به نفس ما در ایجاد روابط فردی، تحصیلی، شغلی واجتماعی تاثیرات مخربی ایجاد شده است بطوریکه اثرات منفی آن را در موقعیت ها و شرایط مختلف حس و احساس کرده ایم.

قطعا می توانستیم این اثرات منفی در مسیر تحصیل و شغل و در نهایت زندگی خود را حذف کنیم، تنها با یادگرفتن مهارت زیبا نویسی! که امروزه می دانیم تنها یک مهارت ساده و بسیار تاثیر گذار است که همه افراد در هر سنی استعداد فراگیری آن را دارند و به هیچ عنوان تاثیر ازارث و یا از ژن نمی گیرد که در مقاله ای کامل به این موضوع پرداخته ایم.

خبر خوب اینکه خوشبختانه  علاوه بر اینکه این هنرجاری وزیبا را میتوان در هر سنی فرا گرفت، همچنین تاثیرات مثبت فردی و اجتماعی آن در ادامه روند زندگی خود شاهد خواهیم بود. و نکته بسیار جذاب این هنر آن است که هرگز و هرگز در شرایط عادی فراموش نخواهند شد و شما فقط با یکبار یاد گرفتن صحیح برای تمام عمر می توانید دست خطی زیبا داشته باشید.

براساس تجربه در دوران بیش از 15 ساله آموزشی خود، حتی هنرجویان عزیز این مجموعه که متولد دهه های اول و دوم  1300 بوده اند نیز بخوبی می توانستند شکل حروف و اتصالات  بصورت نستعلیق را یاد بگیرند و در خط خود اجرا کنند.

اکنون که به اهمیت زیبا نویسی و تاثیر آن برشخصیت خود آگاه شدیم باید بدانیم که این فراگرفتن این مهارت آموزشی در سنین ابتدایی تحصیل، بدلیل سرعت کم دست و همچنین ایجاد نشدن عادت های معمول بر اثر سرعت، بسیار تاثیر گذار بوده و فرزندان ما با یاد گرفتن شکل زیبای حروف و اتصالات، می توانند بطور همزمان سرعت نوشتن را بالا ببرند و با سرعت عادی خوشنویسی نستعلیق را در نوشتار روزمره استفاده کنند.

مطمئنا والدین عزیزی که به زیبانویسی فرزند خود اهمیت میدهند، هدیه ای بسیار ارزشمند را  به  فرزند خود داده اند که تا پایان عمر همراه آنها خواهد بود.

محقق و نویسنده: مرضیه و مهدیه گنجی نژاد

مدیر و مدرس آموزشگاه خودکار آبی